ELCYKELGUIDE

Vilken elcykel ska du välja?

Det är lätt att bli överumplad och förvirrad av den uppsjö av elcyklar som finns på marknaden. Det finns elcyklar i alla prisklasser och för alla behov, samt många olika kategorier att välja bland. Dessutom gäller det att hålla koll på batterieffekt, motorsystem, komponenter, service och skötsel mm.

Ebiker.se har sammanställt en användbar elcykelguide med matnyttig information om vad du ska tänka på när du väljer din elcykel.

Vad är mitt behov?

  • Skall jag pendla till jobbet?
  • Hur långt cyklar jag varje dag?
  • Är det fler i familjen som skall använda cykeln?

Vad är en elcykel?

Enligt EU-direktiv om elcykel som fastslår att två och trehjuliga fordon får ha elektrisk hjälpmotor och räknas som cykel om:

  • Fordonet är utrustat med en motor med maxeffekt på 250W (1/3 hästkraft)
  • Motorn stängs av när man slutar trampa
  • Motorn stängs av när man når 25km/h
  • Behövs ej specifik försäkring då hemförsäkring täcker, dock kan dyrare cyklar kräva tillägg på hemförsäkring vid full ersättning.

Vilka typer av Elcyklar?

  • Klassisk Dam/Herr – passar stadscyklisten och den mest populära modellen
  • Mountainbike – Kraftiga däck, dämpning, fler växlar, väldigt rolig att cykla med och är byggd för att klara terrängkörning. Passar även stadskörning
  • Hybrid Cross – En kombination av en pendlarcykel och en MTB. Med sportig karaktär och struktur anpassade för att sluka upp kilometer efter kilometer.
  • Lastcykel – trehjuling som klarar av tyngre last uppemot 100 kg för att trasnportera barn, hund, inköp, matkassor. Denna praktiska cykel har blivit omåttlig popular i Sverige.
  • Fatbike– en oerhört häftig cykel med bredare däck än mountainbiken. Grymt vägrepp och tar sig genom de mest extrema underlagen i alla väder. Gör sig ypperligt bra på snö.
  • Vikbar – en cykel med mindre dimensioner, generelt med b.la 20 tums hjul, som går att fällas ihop smidigt för att ta med sig på tåget, båten och i bilen.

Hur ligger det till med batteriet?

Desto fler wattimmar (Wh) desto mer elenergi i batteriet som möjligör längre körsträcka. Batterikapaciteten påverkas även av andra faktorer som snittfart, last och väglag.

Batterier har störst kapacitet runt 20-25 grader (rumstemperatur) men minskar ju kallare vädret är. Därför är det bra att ta med batteriet in i hemmet. Till exempel så minskar kapaciteten med ca 25% av den maximal körsträckan vi noll grader.

I stort sett alla elcyklar som finns att köpa idag har Litiumjonbatterier. Man kan ladda ett litiumjon batteri när det är helt eller bara delvis urladdat. Att ladda ett helt urladdat batteri till ca 80% tar ungefär halva laddtiden. Om total laddtid är 4 timmar så tar det alltså ca 2 timmar att ladda till 80% och ytterligare 2 timmar för de sista 20%. Laddning och urladdning bevakas av elektronik för att inte batteri skall förstöras av för mycket urladdning eller laddning.

Litiumjonbatterier innehåller inga tungmetaller såsom kvicksilver, kadmium eller bly, men får för den skull inte slängas i soporna. Alla batterier skall alltid lämnas till återvinnings eller miljöstationer. Vill du veta mer om batterier så finns det en hel del information www.batteriforeningen.se

Tänk på att med en elcykel kan du alltid stänga av elassistansen och cykla som på en vanlig cykel.

Laddning

Ett helt urladdat batteri tar i snit ca 3 timmar att ladda, och görs bäst I rumstemperatur. Ett batteri som är mindre urladdat laddas upp snabbare. Hur ofta batteriet behöver laddas beror på hur mycket du cyklar och hur mycket effekt du tar ur batteriet. De flesta klarar sig med en eller ett par laddningar per vecka. Batteriet laddas genom att du låser upp och lossar batteriet från cykeln, samt att du sedan kopplar den medföljda till laddaren till batteriet.

Räckvidden varierar mellan 50-100km beroende på hur fort du kör, vilken lutning på underlaget, samt vikt på lasten.

Motor

Motorn är naturligtvis en viktig komponent på en elcykel, och det skiljer en hel del på de olika motorsystemen. De mest kända Bosch, Yamaha, Shimano och Bafang levererar hög kvalitet med robusta och pålitliga system.

Det finns egentligen två typer av motorsystem

Mittmonterad motor som sitter i pedalernas vevparti. En mittmonterad motor är den mest populära b.la för att kraftöverföringen fördelas jämnare samt att cykeln är mer stabil, speciellt på svåra underlag.

Navmotor, sitter generellt i framhjulet och kan därför inte dra nytta av cykelns växlar samt att cykeln kan kännas framtung. På vissa cyklar sitter den i bakhjulet vilket kan göra att cykeln känns baktung.

Effekt
De flesta cyklar har en elmotor på 250 watt, dock så varierar vridmomentet på modeller vilket i sin tur påverkar effekten. Motorer med högre vridmoment ger naturligt mer drag och styrka. Normalt sett har de dyrare mittmotorsystemen högre vridmoment.

Motorn sitter i framhjulet
+ Enkelt system
+ Lätt att montera på en befintlig cykel
+ Alla växeltyper kan kombineras med frontmotor
+ Relativt billigt
+ Fotbroms möjligt
– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
– Extra rörelseenergi i hjulen. Kraftigare bromsar behövs
– Sämre styrförmåga och känns framtung

Motorn sitter i bakhjulet
 + Enkelt system
+ Relativt billigt
+ Bra grepp
– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
– Extra rörelseenergi i hjulen. Kraftigare bromsar behövs
– Om batteriet sitter på pakethållaren får man mycket vikt bak
– Inte möjligt att kombinera med fotbroms

Mittmotor  (Motorn i vevlagret)
+ Ger bra viktfördelning
+ Ingen extra rörelseenergi i hjulen
+ Bra grepp på bakhjul och framhjul
+ Man behöver inte lossa kablar för att byta hjul/laga punktering
– Kräver specialanpassade ramar
– Till vissa växelsystem är fotbroms inte möjligt

Komma igång

Rotationsensor (Rörelsesensor)
Så fort du rör pedalerna startar motorn. Hastigheten styrs av hur fort du rör pedalerna eller vilken önskad hastighet du ställt in.
Ett enkelt sätt men det blir lätt lite ryckig cykling när motorn kopplar in och ur.

Momentsensor (Kraftsensor)
Momentsensorn mäter av hur mycket kraft du lägger på pedalerna och startar motorn. Ju mer kraft på pedalen, ju mer kraft från motorn. Ett följsamt och fantastiskt bra system.

Maxhastighet
Elcykelsystemet assisterar cyklandet upp till 25 km/h, över det kopplas motorn ur och det är dina ben som får stå för hela kraften.

Växlar
Vi rekommenderar cyklar med minst 7 växlar för att få en så bra körupplevlese som möjligt. Elmotorn på elcykeln kommer inte att göra hela jobbet, utan du måste trampa och använda pedalerna och din kraft tillsammans med växelarbetet.

Vi på ebiker.se hoppas att du får en fantastiskt körupplevelse med någon av vår fina elcyklar. Tveka inte att kontakta oss för mer info från någon av våra duktiga och kunniga medarbetare.