På denna sida berättar vi i största allmänhet om användningen av elcykel och hur elcykeln fungerar.

Hur fungerar en elcykel?

En elcykel är en helt vanlig cykel som utrustats med ett elsystem, batteri och motor. Du kan välja att använda elcykeln som en vanlig cykel eller aktivera elsystemet. Motorn aktiveras när du rör på pedalerna och hjälper till upp till 25km/h. Därefter är det benen och eventuella nedförsbackar som står för farten. Motorn stannar automatiskt när du slutar trampa och aktiveras igen när du börjar trampa igen. Du kan själv välja om du vill cykla som du alltid har gjort, eller har möjligheten att avverka långa sträckor, både uppför backar och i motvind utan större ansträngning och betydligt snabbare en du vanligtvis cyklar.

Varför elcykel?

En elcykel är praktisk, snäll mot miljön och ger både motion och frisk luft. Har du en cykel som sällan används kommer du att älska elcykeln! Många väljer en elcykel för att slippa bli varma och svettiga eller för att cykla längre sträckor på kortare tid. För resor du gör varje dag passar elcykeln perfekt och är till stor nytta för dig, medtrafikanter, miljön och plånboken. De flesta tycker att det behagligaste är att lägga i en hög växel och trampa med, utan att bli svettig i en lagom hög hastighet. Enligt Greenpeace är elcykelns miljöpåverkan motsvarande en sextiondel av en bil.

Det finns många goda skäl att cykla elcykel:

• Trängsel: Med elcykel slipper du köer.

• Punktlighet: Pålitligheten är stor, du vet nästan på minuten när du kommer fram.

• Miljö: Elcyklar bidrar kraftigt till reducerad trängsel i infartstrafiken och kraftig reduktion av utsläpp. Elcykling släpper ut 0,6 gram CO2/km och miljöbilar upp till 95 gram CO2/km.

• Tyst och utsläppsfritt: Närmiljön blir fri från utsläpp och tyst.

• Tidsbesparande: Pendling går ofta snabbare med elcykel jämfört med bil.

• Enkelt: Dusch behövs inte efter elcykling. Du bestämmer själv hur mycket elassistans du vill ha.

• Motion: Elcykling ger dig motion. Studier visar på 6 års extra livslängd vid 2–3 timmar lågintensiv träning i veckan.

• Året runt: Med elcykel är åretruntpendling inga problem.

• Ersätter helt annan pendling: Med elcykel minskar risken att du tappar lusten att cykla när det är dåligt väder eller när du är trött.

• Lång räckvidd: Elcyklar klarar pendlingsavstånd enkel väg på 20 km, något som få är beredda att göra dagligdags på vanlig cykel.

• För alla: Elcykling fungerar för alla, oavsett motionsvana och fysik.

Olika typer av elcykelmotorer

Elcykelns motor kan sitta i framhjulet, i bakhjulet eller i vevlagret (där tramporna sitter fast). Nedan finner du några fördelar och nackdelar med respektive alternativ.

Motor i framhjulet

FÖRDELAR:

Enkelt system

Alla växeltyper kan kombineras med detta alternativ

Låg tillverkningskostnad

Fotbroms är möjlig med denna placering

NACKDELAR:

Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet

Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.

Något sämre grepp eftersom mindre tyngd hamnar över framhjulet

Motor i bakhjulet

FÖRDELAR:

Enkelt system

Lätt att montera på en befintlig cykel

Låg tillverkningskostnad

Bra grepp i bakhjulet där motorn sitter

NACKDELAR:

Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet

Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.

Mittmotor – sitter i vevlagret

FÖRDELAR:

Ger bra viktfördelning

Ingen extra rörelseenergi i hjulen

Bra grepp på bakhjul och framhjul

Man behöver inte lossa kablar för att byta hjul/laga punktering

NACKDELAR:

Kräver specialanpassade ramar, men ramen kan ändå ha rätt geometri

Hög tillverkningskostnad eftersom anpassade ram krävs och en mer avancerad motor

Fotbroms inte möjligt

Mer om hur elcykeln fungerar

På en elcykel trampar du som vanligt, men utan tungt motstånd. Det ger dig ändå viss motion och välbefinnande plus att det känns som du har superkrafter. Stänger du av elen fungerar en elcykeln som en vanlig cykel. Vikten på en elcykel är som på en traditionell cykel. Batteri och motor adderar dock något till totalvikten men kompenseras av att resten av elcykeln är tillverkad av lätta material, framför allt aluminium. Batteriet är tillverkat av litium, samma material som används i en bärbar dator och väger 3-4 kilo. Tanken är att en elcykel skall kunna användas både som vanlig cykel och som elcykel.

Låg driftkostnad

Om man ser elcykeln som ett motordrivet transportmedel är det slående hur låg driftkostnaden är. Kostnaden för elen som används är max 20 öre per mil. Räknar man med inköp, värdeminskning och underhåll blir det cirka 4 kr/mil, för en genomsnittlig bil blir det cirka 65 kr/mil. Pendlar man två mil om dagen kan man med en elcykel spara ungefär 120 kr per arbetsdag. I storstadsområden med parkeringsavgifter och biltullar blir det betydligt mer. Även vid jämförelse med kollektivtrafiken så visar sig ofta elcykeln att vara ett både mer ekonomiskt och effektivare alternativ.

Elcykelns batteriet

Litiumbatteriet laddas i ett vanligt eluttag. Batteriet har hög effektivitet och liten påverkan på miljön. Det tar normalt cirka 4-8 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt. När batteriets livslängd nått sitt slut kan du lämna det till oss för återvinning.

Att ladda ett tomt batteri till ca. 80% tar ungefär halva laddningstiden. Om total tid är 6 timmar så tar det alltså ca. 3 timmar att ladda till 80% och ytterligare 3 timmar för de sista 20%. Det finns ingen risk att batteriet förstörs om du har laddaren inkopplad för länge.

På nästan alla elcyklar kan du låsa upp batteriet med en nyckel och ta med batteriet till kontoret, skolan eller bostaden för att ladda det. Du kan även välja att ladda batteriet när det är monterat på elcykeln.

Ett batteri håller kapaciteten bra i minst 3 år eller 800 laddningar. Detta skiljer sig något mellan olika märken men generellt är det vad man kan räkna med.

Om ett batteri inte används under en längre period är det bra att förvara batteriet i rumstemperatur, gärna ungefär halvfullt. Batteriet får aldrig förvaras tomt, speciellt inte under längre perioder då det skadar batteriet och försämrar kapaciteten. Det är inte ovanligt att batterier är totalt döda efter att ha stått tomma under vintern.

Hur långt kommer jag på en laddning?

Sträckan du tar dig per laddning bestäms av batterikapaciteten och av yttre omständigheter som:

• Hastighet – Effektläge på motorn.

• Din kroppsvikt

• Däcktryck – Högt däcktryck gör att cykeln rullar lättare.

• Temperatur – Litiumbatteriet levererar mer ström vid varmt väder, så när temperaturen faller förlorar batteriet kapacitet.

• Terrängen – Uppförsbackar drar mer el.

• Hur mycket du själv trampar

Som riktlinje kan man säga att ett batteri med 360Wh som är fulladdat tar dig 3-7 mil. Notera att olika cyklar har olika batterier och batterikapaciteten kan variera. Vill du cykla längre kan du givetvis ta med sig ett extrabatteri om det inte finns möjlighet att ladda under dagen.

Batteriets kapacitet mäts i Watt (effekt), Volt (spänning) och Ampere (ström). Ampere visar hur mycket ström batteriet kan leverera, Volt visar hur snabbt strömmen kan levereras och Watt visar hur lång tid strömmen kan levereras.

Om man väger ca. 80 kg och cyklar på en normalt kuperad väg och temperaturen ligger runt 15 °C, kan man utgå från listan nedan för att få en uppfattning om hur långt man kommer per laddning med olika batterier. Observera att det är uppskattningar och att det är många faktorer som påverkar.

– 25-50 km för ett batteri med 8 Ah 36V vilket motsvarar ca. 280 Wh

– 30-60 km för ett batteri med 9 Ah 36V vilket motsvarar ca. 320 Wh

– 35-70 km för ett batteri med 10 Ah 36V vilket motsvarar ca. 360 Wh

– 40-80 km för ett batteri med 11 Ah 36V vilket motsvarar ca. 400 Wh

– 50-110 km för ett batteri med 14 Ah 36V vilket motsvarar ca. 500 Wh

Hur påverkar batteriets placering?

Det finns elcyklar som har batteriet monterat vertikalt längs sadelstolpen, andra har batteriet integrerat i pakethållaren och vissa på eller integrerat i ramen. Vår erfarenhet är att batteriet bör sitta på ramen eller på pakethållaren, det fungerar bäst för att man då kan behålla geometrin på ramen och får en elcykel med bättre egenskaper för just cykling. Det är viktigt för att din elcykel ska kännas som en vanlig cykel, din elcykel blir helt enkelt trevligare och effektivare att cykla på. Argumentet för att ha batteriet vertikalt längs sadelstången är att det ger en lägre tyngdpunkt, men nackdelen är att man måste justera geometrin på ramen för att få plats med batteriet vilket resulterar i att cykeln blir sämre att cykla på. Det krävs även en uppfällbar sadel för att batteriet skall gå att plocka bort. Det gör att du inte kan välja vilken sadel du vill ha.